دانش و فناوري

موها هم گرسنه مي شوند؟
يکشنبه 19 دي 1389 - 8:09:05 AM
  بزرگنمایی:

سر براي  توليد فوليكول ( جوانه )  مو نياز به دريافت ويتامين ها و مواد معدني مخصوص دارد.
به منظور بررسي اين نياز با استفاده از اصول و تكنيك هاي علمي بايد گفت : پوست سر براي توليد جوانه هاي تازه مو به مقدار فراوان اسيد ريبونوكلئيك(RNA) جهت ساخت پروتئين هاي مناسب برا ي رشد مو نياز دارد.
دستيابي به اين هدف تنها زماني ميسر است كه فرد بتواند ويتامين ها و مواد معدني مورد نياز جهت ساخت اين نوع اسيد نوكلئيك يا همانRNA را تامين كند.
ويتامين ب – 12، روي و اسيد فوليك براي رسيدن به اين هدف از اجزاء ضروري هستند.
ساير مواد مورد نياز نيز عبارتند از :
- منگنز و آهن كه هر دو براي توليد گليكوژن كافي كه ماده مغذي و رشد دهنده مو است ضروري هستند.

چگونه مي توان اين مواد را دريافت كرد؟
شما قادر هستيد تمام منگنز مورد نياز خود را با مصرف غلات كامل مثل گندم كامل و دانه هاي خشك گياهي مثل گردو، بادام ، فندق و ... كسب كنيد.
از ساير منابع غذايي حاوي منگنز مي توان به : صدف ماهي ،  شير و دل و جگر و قلوه اشاره كرد.
آهن كه جزء مهم  و اساسي در ساختمان خون است براي سلامتي موها نيز ضروري است.
اين ماده در اغلب منابع پروتئيني يافت مي شود، مخصوصاً جگر يك منبع غذايي غني از آهن است.
ازساير منابع مي توان به صدف ماهي اشاره  كرد. اگر فردي خام خوار هستيد مي توانيد آهن مورد نياز خود را از سويا، لوبيا ، لوبياچيتي ، نخودفرنگي ، عدس و مَلاس(1) ويژه قند كسب كنيد.
ميوه هاي خشك شده و غلات كامل به صورت نان نيز داراي آهن مي باشند.
بهترين منابع غذايي ويتامينB12 نيز عبارتند از:
مواد پروتئيني كه منبع حيواني دارند مثل گوشت قرمز، جگر، قلوه، شير، تخم مرغ، ماهي
اسيد فوليك بخشي ازگروه ويتامين ب – كمپلكس مي باشد. بدن به اين ماده نه تنها براي رشد مو بلكه براي بسياري از اعمال حياتي خود نيازدارد.
 بهترين منبع غذايي اسيد فوليك : جگر و صدف ماهي است . اگر چنين منابعي در دسترس شما نيست. از مصرف عدس و يا جوانه گندم غافل نشويد.
شما همچنين مي توانيد ويتامينB12 را در منابعي چون سبزي هاي پربرگ سبز، كلم بروكلي و گل كلم بيابيد.
روي نيز از مصرف دانه هاي خشك گياهي ، جگر، صدف ماهي ، سبوس گياهان، و آب تره به دست مي آيد.

بنابراين هر زمان كه موهاي خود را شستيد يك ساندويچ سبزي هم مصرف كنيد. شما خود را با اسفناج و يا جگر تغذيه كرده و سپس ببينيد چگونه مويتان سالم، خوش حالت و شفافتر خواهد شد.
لازم به ذكر است كه درهفته مجاز به مصرف يك تا دو وعده جگر هستيد.


 گردآوري: گروه اينترنتي تاجريان
منبع:سلامت نيوز

استفاده از این مطلب با درج نام نویسنده و ذکر منبع بلامانع است.
  سایر مطالب